Leuk, je wilt meer lezen
Formatief handelen, zelfregulerend leren, feedback en effectief leren
Wat als studenten ongemotiveerd zijn voor huiswerk?
Studenten die zich niet goed voorbereiden op hun colleges of leerlingen die hun huiswerk maar niet maken: vaak hoor ik docenten zeggen dat ze...
Wie slim wil zijn, moet pijn lijden
Stel je voor dat je scheikunde geeft en wilt dat je leerlingen het periodiek systeem leren, zodat ze chemisch gedrag makkelijker kunnen analyseren....
Hoe kan formatief handelen bijdragen aan zelfregulerend leren?
Leerlingen of studenten zijn in de regel beginners, de kennis en vaardigheden die zij zich eigen moeten maken is veelal nieuw. Dit is op zichzelf...
Wat je moet weten over beginners en experts
In het onderwijs speelt het onderscheid tussen beginners en experts een cruciale rol, maar dit gegeven wordt vaak over het hoofd gezien. Dit leidt...
Zelfregulerend leren is te leren
Luister nu naar deze blog: Interesse in onze nieuwe ReguLEER!-bundel (april 2024)? Meld je aan voor een gratis digitaal exemplaar. Een...
Gekozen voor keuze-uren.. en dan?
Op veel scholen is een ontwikkeling gaande waarbij een keuze-urensysteem ingevoerd wordt. In een eerdere blog hebben we onze zorgen geuit over de...
Keuze-uren, niet altijd een goede keuze
Keuze-uren, flexrooster, maatwerkuren, keuzewerktijd-uren, er is een grote diversiteit aan namen die gegeven worden aan een ontwikkeling die in...
Feedbackproces – een praktijkvoorbeeld bij het vak Nederlands
Feedback geven waar een leerling veel van leert, die ervoor zorgt dat de leerling aan het denken wordt gezet en ervoor zorgt dat de leerling er meer...
Vijf basisprincipes voor formatief handelen
Op steeds meer scholen wordt formatief handelen ingezet in het onderwijs. Maar er blijken nog veel misvattingen en onduidelijkheden te zijn over wat...






