Wat je moet weten over mij.
Spreker, auteur, ontwikkelaar en adviseur in het onderwijs

Bevlogen docent en trainer
Hilly Drok is trainer en onderwijsadviseur. 14 jaar heeft zij met veel enthousiasme als docent Nederlands voor de klas gestaan en in haar eigen school was zij de kartrekker in het implementatieproces van formatief handelen. Verder is zij auteur van het populaire boek ReguLEER! en vertaler van De Principes van Rosenshine.
Ik gaf een aantal jaar met veel plezier les in het voortgezet onderwijs, toen de vraag hoe ‘leren’ nu eigenlijk écht tot stand komt zich steeds krachtiger aan mij opdrong. Mijn werkomgeving en eerder genoten opleiding boden mij niet de antwoorden in die diepgang waar ik naar op zoek was en dus besloot ik een aanvullende master te gaan doen.
Die kennisverdieping leidde tot een nieuwe fase in mijn loopbaan: de afgelopen jaren heb ik mij gericht op docentprofessionalisering en onderwijsontwikkeling, met als doel wetenschappelijke inzichten over effectief leren en lesgeven zo concreet mogelijk te vertalen naar de onderwijspraktijk.
Kernwoorden
Op weg naar zelfstandigheid Met haar expertise op het gebied van zelfregulerend leren helpt ze op scholen om hun leerlingen te begeleiden richting zelfstandigheid. Ze organiseerde drie succesvolle congressen over zelfregulerend leren en schreef diverse blogs over dit thema.
Verbinden Haar kracht ligt in het vertalen van stevige theorie naar werkbare toepassingen. Of het nu gaat om het begeleiden van docenten of leerlingen/studenten, het opzetten van een professionaliseringsprogramma, het organiseren van netwerkbijeenkomsten en congressen of het vertalen van inzichten naar begrijpelijke teksten of praktische handvatten – zij verbindt inhoud, mensen en context.
Publicaties
Drok, H., Kneyber, R. & Devid, V. (2024) ReguLEER! Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren. Culemborg: Telos Uitgevers
Sherrington, T. (2025) De Principes van Rosenshine. Culemborg: Telos Uitgevers
Formatief handelen, zelfregulerend leren, feedback en effectief leren
Trainer & onderwijsadviseur, uitgever en auteur
Trainer & onderwijsadviseur
Na een aantal jaar met veel plezier en toewijding lesgegeven te hebben, merkte ik dat ik me verder wilde ontwikkelen. Ik wilde meer leren over hoe leerlingen leren, hoe ze het best geholpen kunnen worden richting zelfstandigheid. Naar mate ik meer expertise als docent opbouwde, ontstonden er eigenlijk alleen maar meer vragen. In mijn drukke bestaan als docent en moeder van twee jonge kinderen vond ik niet de tijd om nog boeken en studies te lezen om deze vragen beantwoord te krijgen. Dus toen mijn jongste bijna naar de basisschool ging, besloot ik me verder te ontwikkelen en een aanvullende master te gaan doen over onderwijs en leren.
Vanuit de kennis die ik in mijn Master Professioneel Meesterschap en daarna in mijn werk bij Toetsrevolutie heb opgedaan op het gebied van formatief handelen, zelfregulerend leren, effectieve didactiek en instructional coaching kreeg ik zoveel kennis, die ik niet voor mezelf wilde houden, maar in wilde zetten om ook het onderwijs van andere drukbezette docenten (die geen tijd hadden om in hun avonduren nog ingewikkelde wetenschappelijk artikelen te lezen) nog verder te verbeteren. Daarom ben ik trainingen gaan geven aan docenten om zich verder te professionaliseren en zo hun onderwijs zo effectief mogelijk vorm te kunnen geven.
Naast het geven van trainingen adviseerde ik al snel ook vaksecties, werkgroepen, management teams of andere geledingen in scholen en instellingen op het gebied van formatief handelen, onderwijsontwerp en zelfregulerend leren.
Uiteindelijk kreeg ik hier zoveel plezier in – en daarmee zoveel werk – dat ik het niet meer goed kon combineren met mijn baan voor de klas. Ik besloot me voor nu te focussen op het trainerschap. Ik heb heel veel plezier in het werken met docenten en andere onderwijsprofessionals en samen het onderwijs verder te optimaliseren.
Uitgever
In januari 2024 besloten René Kneyber en ik samen de uitgeverij Telos Uitgevers op te richten. In deze uitgeverij geven wij onderwijsgerelateerde boeken uit die de dagelijkse onderwijspraktijk verder kunnen verstevigen.
Zo hebben we bij Telos ReguLEER! uitgegeven, dat wij, samen met Valentina Devid zelf samenstelden. Daarnaast zijn er al verscheidene andere prachtige onderwijsboeken verschenen, zoals Brief aan de beginnende leraar, Brieven aan Miyo en Klassenmanagement vanuit een interpersoonlijk perspectief.
Het werk als uitgever past mij als een jas; ik geniet van kennis in de wereld zetten en toegankelijk maken voor onderwijsprofessionals om zo een steentje bij te kunnen dragen aan goed onderwijs voor iedereen.
Auteur
Schrijven is een van mijn passies. Schrijven over onderwijs maakt me helemaal gelukkig!
Naast de vele blogs die ik heb geschreven over formatief handelen, zelfregulerend leren en effectief leren, kwam in april 2024 mijn eerste boek ReguLEER! Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren uit. En ik hoop dat er nog vele mogen volgen!